Maakuntavaalit 2019

Maakuntavaalit (vuonna 2019?) ovat Suomen ensimmäiset aluevaalit. Ne järjestetään kaikissa maakunnissa Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Ahvenanmaalla valitaan edustajat maakuntapäiville neljän vuoden välein.

Ensimmäiset maakuntavaalit piti järjestää poikkeuksellisesti presidentinvaalin 2018 ensimmäisen kierroksen yhteydessä tammikuun neljäntenä sunnuntaina 28. tammikuuta,  mutta soteuudistuksen viivästymisen takia vaalipäivää siirrettiin lokakuulle 2018. Tällä hetkellä vaalien toteutumisajankohta on avoinna, suunnitelma on jotta ne olisi keväällä 2019 eduskuntavaalien jälkeen. Maakuntavaaleista 2021 alkaen ne järjestetään yhdessä kuntavaalien kanssa joka neljäs vuosi huhtikuussa.

Ensimmäisten maakuntavaltuutettujen toimikausi alkaisi 1. tammikuuta 2020, kausi piti alkaa 1. tammikuuta 2019, ja päättyy kuntavaaleissa 2017 valittavien kuntavaltuutettujen toimikauden loppuessa 31. toukokuuta 2021. Siitä eteenpäin toimikausi on tasan neljä vuotta.

EHDOKKAAKSI MAAKUNTAVAALEIHIN?
Jos Sinua kiinnostaa olla ehdokkaana maakuntavaaleissa, niin ota yhteyttä Kunnallisjärjestön puheenjohtaja Mika Kortelaiseen
mika(@)mikakortelainen.com